Blir så ledsen..

Nu har de höjt så att man ska bara kunna låna upp till 85% av en bostads värde.
För er som känner mig så vet ni att vi letar nytt boende och har gjort det ett bra tag nu.
Det kändes ändå som att vi var på väg ifrån vår mycket trånga lägenhet nu, när vi båda har jobb så finns möjligheten.
Nu ska man helt plötsligt lägga mer kontant och vi står där som två fån.
Undrar om vi någonsin kan nå vår dröm.
Jag begär inte mycket. Att kunna ge min dotter ett eget rum och att få en liten trädgård.

Jag får klaustrofobi i lägenheten och då har vi rensat ut ALLT som vi verkligen inte använder.
Det går inte att bo så här trångt längre.

Nu vill jag FLYTTA och av rätt anledning.

Blir bara så ledsen..

Kommentarer:
Postat av: Jessicka

Tycker att det är självklart att man måste casha in en del. Det känns fullkomligt livsfarligt och oseriöst att belåna nästan fullvärde. Och nej, jag bor inte där det är billigt att bo - Öresundsregionen är bland de dyraste. När räntorna är på väg upp är det dags att tänka om.

2010-07-09 @ 13:25:18
Postat av: Jessicka

Som svar på din kommentar.. det handlar ju inte om att vi vill fullbelåna. Vi har handpenning motsvarande 10% till ett hus inom en rimlig prisnivå för oss. Vi har gjort massa kalkyler och överbelånar oss inte. Vi kan bo kvar i ett hus i den prisnivån oavsett arbetslöshet, mammaledigheter etc. Men nu räcker inte vår handpenning längre, till ett huspris vi VET att vi fixar. Och vi vill flytta NU inte när vi lyckats spara ihop 5% till.

Postat av: jessicka

Samhällsekonomiskt är det helt rätt. Tråkigt förstås när det drabbar den enskilde.

Taket läggs av en anledning och har man inte råd/de pengar som krävs får man helt enkelt se sig om efter ett billigare boende.

Jag hoppas att det införs amorteringskrav också.

2010-07-09 @ 14:02:23
Postat av: Sofia

Malin, jag känner helg och fullt med dig! En sak jag undrar är om "jessicka" har barn, och framförallt, har bott i lägenhet med barn länge? Det har nämligen Malin och jag så den dröm vi båda bär på är inte osannolik på nåt sätt. Jag trort tvärtom att både Malin och jag är försiktiga i överkant för att INTE riskera det vi verkligen drömmer om.



Malin, jag vet att det känns tufft men vår tid kommer!! Ingen kommer glädjas mer än du och jag när det är dags!!



Stora kramar

2010-07-16 @ 15:53:05
Postat av: Jessicka

Sofia: Jag har barn (vad det nu har med saken att göra). Jag har aldrig bott i lägenhet med barn (vad det nu har med saken att göra), för vi hade sett till att vår ekonomi var god och stabil innan vi bildade familj och hade således köpt hus innan dottern kom till världen.



2010-07-16 @ 23:58:19

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits