Mat, kläder och härliga barn

Ikväll ska jag ut och trängas, för jag ska åka och handla mat. Det är så tomt här hemma i skåp och lådor så nu måste det göras. Har gjort en lista på möjliga frukostar/mellanmål/luncher och så middagar såklart. Så är det bara att gå till listan och kolla vad man är sugen på. Detta för att jag inte ska ta till något jag inte ska äta, utan det ska finnas saker hemma som fungerar!

Här är listan för den som är nyfiken:
Frukost:
omelett
gröt med äppelmos
youghurt och osötad musli

Mellanmål
keso, äpple, kanel
frukt+nötter
skinkrullar med philadelphiaost
ostkuber
ägg&baconmuffins
kokt ägg med skinka och gurka
makrill med kokt ägg

Lunch
framför allt rester från middagen men då det inte finns så blir det
*enkel sallad
*omelett
*ägg & baconmuffins

Middagar
*
köttbullar med ratatouille. Pasta till resten av familjen
* tacos
*köttfärssoppa med rotsaker
* kyckling med majs och sötpotatisotto
*ugnsbakad falukorv med en sallad på vitkål och morötter. Potatismos till resten av familjen
*Grillad kyckling med champinjonomelett och ruccola
* Hemmagjord hamburgare med fetaost och squash. Bröd till resten av familjen
*Lax med grekisk smak. Potatisklyftor till resten av familjen.

Tycker det blev en bra blandning mellan enklare vardagsrätter och mer avancerad matlagning.
Det bästa med att göra sådana här listor tycker jag är att jag handlar mycket effektivare. Det är inget (eller nästan inget) som blir liggandes och blir förstört. Freja äter ju i princip bara vår mat nu, om det inte är så att vi inte hunnit laga middag ännu när hon ska ha mat, för då blir det en burk.

Från det ena till det andra.. så har jag faktiskt handlat lite nya kläder till mig själv på sistone. Har gjort en stor garderobsrensning vilket var nödvändigt! Fick en del pengar och presentkort i jullklapp så det har handlats en hel del nytt. Gjort en del reafynd också. Idag köpte jag en skjorta för 100 kr på HM, Vårgrön och härlig.
Så här ser den ut: (bild från HM.com)

Den har jag tänkt ha ett svart linne under och så ett par mörkblå jeans till. Så snyggt, tycker jag! :)
Efter en graviditet och viktnedgång till nedanför vad jag vägde innan graviditeten så var det välbehövligt!

Härliga Freja då. Hon har sina små egenheter för sig, det må jag säga. Hon håller på att få fyra tänder samtidigt och det gör ju en del åt hur hon beter sig kan man säga. Hon har till exempel vägrat sova middag de senaste dagarna och istället blivit helt hyperaktiv. Hon har ju alltid haft svårt att komma till ro, men nu när hon kommer från dagmamman är hon SÅ uppe i varv! Andra barn verkar bli trötta av att gå på dagis, men inte Freja inte..
Små söta saker gör hon ju också förstås. I morse när jag borstade tänderna fick hon när jag var klar hålla i tandborsten lite själv och då tar hon tandborsten och ska borsta mina tänder. Gulligt värre.
Och i kväll då, när hon hyperaktiv ska få sin kvällsvälling. Vi ligger i sängen och gosar och hon får välling. Då tar hon ut flaskan och "pratar" lite: "Obugä, abigipä papika".. och så in med flaskan i munnen igen. Och så ut och prata lite.
Väldigt gulligt och man har svårt att hålla sig för skratt!

Har ni läst allt det här blir jag mycket imponerad!

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits