Varning för griniga gubbar!

Drar jag till mig griniga gubbar eller vad är detta?
Tycker att de borde gå hem och äta lite överblivna pepparkakor sedan jul och bli snälla.

För någon vecka sedan var jag med Freja på sjukhuset för hörseltest och är på väg tillbaka till bilen. Bär henne i bilstolen eftersom vi bara skulle in till sjukhuset och sedan hem igen.
När jag går och kånkar på bilstolen så kommer en man i 60-årsåldern gåendes i motsatt riktning. Han tittar på mig och jag tror först att han tittar för att le, som folk ibland gör när man kommer med en liten bebis har jag märkt. Så jag småler lite mot honom, och då säger han "Använd en vagn istället för att gå och bära runt på den där".
Jag blev så chockad så det tog ett par sekunder innan jag fattade vad han sagt så jag svarade överhuvudtaget inte.

Vem är han att bestämma åt mig vad jag ska använda? Hur många hade plockat upp sin sovande dotter på 5 veckor från hennes bilstol och satt henne i en vagn för att gå två minuter till sjukhuset? Ingen, tror jag!  Men men.. vem vet, han kanske sa det för att vara snäll??

Vad värre var idag när jag var ute och gick på eftermiddagen för att Freja behövde sova en stund och då hade jag med hunden också. Går alltså med barnvagn och hund, på trottoaren. Milton går och nosar i gräset bredvid trottoaren. Så kommer en man i 50-årsåldern och går rakt mot oss. Han ser oss, vänder ut lite och går förbi och säger surt "Det är högertrafik i Sverige". Jag var TVUNGEN att kommentera och sa "När man går??", men hörde inte hans svar. Tilläggas bör att det kanske är det även på en trottoar? Vad vet jag? Står det i Lagen? Eller är det allmän praxis? Han lär ha MYCKET att göra på sin fritid den här mannen om han ska jaga alla människor som enligt honom går på fel sida på TROTTOAREN! Han kanske också kunde tänka på att jag hade hund och barnvagn? Ooch att det kanske är mest praktiskt att gå längst in mot kanten då, så hunden kan nosa och inte dra?
Det är i alla fall vad andra brukar säga - "oj, vad du har att göra" när jag kommer med hund och barnvagn.
Men det är bäst jag håller till höger i fortsättningen. Det kan ju vara ansträngande att ta ett steg ut på trottoaren när man kommer gåendes själv, med en portfölj i handen. Åh .. arghh!!!

Kommentarer:
Postat av: rullfia / Fia

ja arg blir man det är som för en annan men ingen har sagt ngt ngn gng. Att jag kommer med rullstol & hund jag går alltid nästan på vänster sida för att hon ska ha det säkert... men man kan få lite sura blickar ibland...
men det är bara att stå på sig

Postat av: Ellinor

Han har nog extremt mycket att göra, eftersom den allmänna varianten (i den mån det finns) är att man går på vänster sida och cyklar på höger - även på trottoarer! (Precis som på vägen, om det inte finns ngn trottoar)...

Personligen slipper jag de sura gubbarna men drar å andra sidan till mig alla tanter som behöver fråga om något (vägen, klockan eller var corn flakes-paketen finns) och a-lagarna, som brukar hålla mig sällskap när jag väntar på bussen =)

2008-01-12 @ 19:35:48
URL: http://myransmemoarer.blogspot.com
Postat av: Anna

Näää vilka gubbar! *fnissar hejdlöst* Det hade nog fått skäll av sina fruar på morgonen.
Tycker det var bra du fann dig om högerregeln.

Vinterkramen Anna

2008-01-13 @ 10:47:41
URL: http://annastenman.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits