Bara några små reflektioner

Här rullar livet som sagt på i hastig fart. Just nu ligger Frejatösen och sover så sött så sött. Jag passar på att reflektera lite över vad som hänt mig den senaste veckan.

1. Hundpåhopp
Igår var jag ute och gick i parken med Freja i barnvagnen och Milton i koppel. Vi går där i godan ro och jag ser plötsligt i ögonvrån en bullterrier komma springande rakt mot oss. Jag ställer mig på helspänn och SKRIKER i åt hunden att inte komma i närheten och ställer mig emellan hunden och Milton, och sparkar lätt (inte hårt, observera det) mot hunden och försöker hålla den borta, samtidigt som jag håller koll på barnvagn och Milton. Ägaren skriker åt hunden som överhuvudtaget inte lyssnar. Hunden är inte direkt aggressiv, utan vill nog bara mest fram till Milton. Milton gillar i allmänhet andra hundar, men inte hundar som kommer fram på det sättet som den här gör. Ägaren ropar till mig att smälla till hennes hund, men jag fortsätter att försöka få bort den vilket resulterar i att den faktiskt springer iväg. Ägaren ber om ursäkt och försöker fortsatt att få tag på sin hund.

Full med adrenalin i kroppen går jag vidare och börjar fundera över det hela. För det första så tycker jag inte man ska ha hunden lös om man inte har absolut koll på hunden. Detta var en unghund som hon bevisligen inte fått pli på ännu. Jag har inte Milton lös, om jag inte är på ett begränsat utrymme där jag har total uppsikt. Christian har Milton lös men det är för att han lyder Christian till fullo.

Och så tänker jag på att jag gick emellan hunden och Milton. Egentligen hade ju hunden kunnat ge sig på mig, men jag handlade nog rent insinktivt egentligen och jag var inte rädd för den här hunden som kändes relativt ofarlig. Men sånt KAN jag ju egentligen inte veta.

Nog om det.

2. Paket
Jag beställde häromsistens en vårjacka till Freja på HM.com eftersom jag hade fått en 50% rabattcheck där. Häromdagen fick jag ett sms om att paketet hade kommit till OKQ8 på Skarphagsleden i Norrköping. Det är typ på andra sidan stan och jag kan inte fatta att det hade kommit dit och inte till mitt vanliga ombud. Så jag ringer till OKQ8 och frågar om de kan skicka paketet vidare så att det blir enklare för mig att hämta. Jag ger dem det nummer som står i sms:et, men de har inte paketet. Nähä, vart är det då? Han trodde att det kan vara så att de skrivit fel så att paketet finns att hämta på mitt vanliga utlämningsställe. Får gå bort dit idag och kolla. Annars kan man ju börja undra vart paketet har snurrat iväg någonstans. Fortsättning följer..

3. Datorinköp
I förra veckan köpte jag en ny dator. Den är så blank och fin och underbar. Jag var tvungen att köpa en ny dator, för min nuvarande bara stänger av sig hela tiden. Den är nästan 6 år gammal, så det var dags helt enkelt och jag måste ha en fungerande dator när jag gör mitt extrajobb. Denna dator köpte jag:
image425

I vilket fall som helst så började jag inte på Expert. Jag hade sett en annons från Elgiganten om en dator jag tyckte verkade okej. Gick dit och bad att få titta på den. Annonsen hade jag sett för två dagar sedan. Men den datorn hade de inte - nähä. Så såg jag att de sålde ut några demoex så jag tittade på en av dem som hade vad jag var ute efter och ett vettigt pris. Den var snygg och verkade ha bra prestanda så jag bestämde mig för att köpa den. Men när de skulle dra igång den så jag fick se hur den fungerade så upptäckte jag en spricka i locket på datorn och det vill man ju inte ha. Säljaren bad om ursäkt och att det givetvis inte skulle vara så, även att det var ett demoex. Då sa säljaren att han skulle ge mig en likadan dator, men ny, för samma pris, eftersom jag hade bestämt mig för den. Glad i hågen fick jag en ny dator i kartong och betalar och går hem. Väl hemma för att packa upp datorn så är det inte samma dator! Det är i princip samma PRESTANDA men inte samma dator. Den datorn jag kollade på i butiken hade dessutom TV-utgång och webkamera, och även om det inte var viktiga saker för mig så kändes det ändå inte okej att känna sig så lurad. Denna dator som jag tagit med mig hem var dessutom verkligen ful. Och det är kanske inte allt, men när man lägger så pass mycket pengar på något så vill man ju känna en viss lyxig känsla. Denna såg ut som en dator från 80-talet typ. Den här var det:

image426

Så jag åker tillbaka med datorn och lämnar tillbaks den och går in på expert istället. Men innan dess gick jag in på Elgiganten igen för att kolla om de hade någon annan dator. Tro det eller ej, men den dator jag först kollade på, som hade en stor spricka, STÅR UTE TILL FÖRSÄLJNING IGEN till samma pris som innan?! Försöker de hitta någon att lura på den eller?

När jag kommer hem med min nya FINA dator så ringer telefonen. Då är det säljaren från Elgiganten som ringer och undrar vad han gjorde för fel och varför jag lämnat tillbaka datorn. Jag förklarar att det ju inte alls var samma dator som jag tittade på i butiken och att den jag fick hem inte alls hade samma design. "Jaha, du menar att utseendet inte var detsamma, när jag sa att datorn var likadan så menade jag prestandan".. Ja tjena liksom.. vadå att han ville sälja på mig något bara för att han märkte att jag skulle köpa. Så frågade säljaren hur jag hade löst det hela nu och när jag sa att jag hade köpt en annan dator på Expert så sa han lite surt "jaha, trevlig helg då"..
Så så gick det till när jag köpte ny dator.

Om någon är intresserad av en gammal laptop som fungerar utmärkt för internet & ordbehandling bara man byter strömkälla/batteri på den, så kan ni ju höra av er!

(Den som läst ända hit får hedersmedalj!)

Nej, dags att gå och embossa på inbjudningskort till dopet innan tösen vaknar igen!

Kommentarer:
Postat av: silwerstar

*tar en medalj* ;-)
Jag litar aldrig på försäljare och utgår från att de försöker lura mig, så hemsk är jag tyvärr.. men det verkar ju också vara så rätt ofta, att man verkligen måste ha koll själv och inte bara lite blint på säljarna -tur att du är en tjej som inte går att lura så lätt! ;-D

Postat av: Spooky

Hedersmedalj åt mig :) Ha en Glad Påsk och det är bra att du ger försäljarna en match. *kram*

2008-03-18 @ 23:40:20
URL: http://spooky78.blogspot.com
Postat av: FruGrip

Hur mycket ska du ha för den gamla datorn?
Kram Cissi

2008-03-19 @ 07:21:43
URL: http://www.gripdesign.blogg.se
Postat av: FruGrip

Förresten så är du utmanad i min blogg :-)
Kram Cissi

2008-03-19 @ 07:40:20
URL: http://www.gripdesign.blogg.se
Postat av: Jennifer

Medalj till mig med *ler* Gärna en sån där chokladmedalj i guldfolie.
Nä, usch för säljare men kul att du har en ny dator. Ska fira påsk i Dalarna men ses gärna nästa vecka. Har du någon tid att ses? Kanske kan scrabooka? Du dopkort och jag ett kort som jag ska ge bort på ett bröllop. Vad tror du? Kram kram :-)

2008-03-19 @ 13:30:31

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits