Att vara i nuet

Jag har nog aldrig insett så starkt som nu hur viktigt det är att vara i nuet, i tanken, i själen, i allt man gör. Igår kändes livet som bara för mycket, Frejas sjukdom, rörigt här hemma, renovering, städning som behöver göras, ett jobb som ska skötas med deadlines som ska hållas. Igår var ingen bra dag. Igår var en riktigt riktigt dålig dag och jag kände hur paniken steg i huvudet. Allt jag behövde göra bara samlades på hög och hela dagen gick egentligen åt till att ha panik över hur mycket jag hade att göra – men inte att faktiskt göra det. Där är jag. Jag tampas med dessa bitar och har fått hjälp av en underbar terapeut som får mig på rätt spår.

Jag måste våga vara!

Idag har jag röjt i köket, bakat chokladbollar med Freja (att använda som pencillinmuta…..) och dansat loss med henne. Jag har sett på hennes reaktioner, jag har sett på hennes rörelser. Varit med, varit där, uppskattat, njutit av att se hennes dans och hennes rörelser, hennes minspel.

Nu bygger hon lego som en tok och jag ska skriva på en rapport som har en deadline att hålla. Men det är inte det som är viktigt, det är bara något som ska göras.’

Min mage är så mycket lugnare idag.

Allt ordnar sig.


Tänkte även skriva lite om Freja, som hon är just nu.. inspirerat av Sara, en scrapbekant.

Freja just nu

Namn: Freja Matilda

Födelsedatum: 2007-11-28

Ålder: 2 år, 5 mån

Storlek på kläder: 86, ibland 92 i överdel, liten tjej!  

Mat: Innan dagmamman: välling. Mellanmål och lunch hos dagmamman. Middag vid 17.30-18. Välling innan sovdags

Sovtider på natten: Har under början av 2010 bytt från spjälsäng till växasäng. Somnar själv i sängen. Bajsar ofta när hon druckit vällingen men somnar sedan med kaninen i sängen. Sover hela natten från 20 ungefär.

Sovtider på dagen: Sover 1-2 timmar på dagen

Favoritlek/aktivitet: Leka med duplo, pyssel, läsa böcker. Gillar musik och att dansa.  Älskar sandlådan och att gunga. Bada är också en favorit.

Favoritleksak: Upsy Daisy-figuren

Skrattar åt: Mycket! Men när hon är trött är allting väldigt skojigt

Lärt sig nyligen: Nya ord kommer varje dag! Det nya för dagen är att säga ”säng”. Pratar långa haranger som vi inte förstår. Ordet dumma är också en favorit, och ordet NEJ.

Övrigt roligt: Gillar att leka med mammas iPhone och speciellt programmet SmackTalk där det är små djur som pratar tillbaka. Väldigt bra när man är ute och åker bil har vi kommit på! En ny gosefavorit har tillkommit. När vi var på Ikea i februari kärade du ner dig i en kanin som vi köpte. Den är med dig överallt nu, till och med till dagmamman!

Du är en social tjej som gillar att vara ute bland mycket folk. Du pratar med främmande människor och visar upp din kanin för alla som är intresserade. När vi var på morfars begravning var du så social och gick från knä till knä. Mamma och pappa såg knappt till dig!

Och så tänkte jag visa några bilder från den härligt soliga påskhelgen i Kalmar!

Freja får leta påskägg i trädgården

 
Det fick även Ebba göra..

.. Och Svea



Vi åt massa god mat, bland annat den här underbara tårtan!


Svea på lekplatsen 


Freja, Ebba och mamma buuuuusar!


På söndagen var vi på tipspromenad på Värsnäs:





Ha en trevlig helg allihop, vi får hoppas på mycket sol!


Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits