Resan till Parga, Grekland

Tänkte skriva lite grann om resan till Grekland och visa lite bilder så att jag kan komma igång och uppdatera denna blogg lite oftare.
Vi har haft en underbar semester och jag kan verkligen rekommendera Parga till den som gillar Grekland! Staden har allt! Det finns små fina gränder, en hel del shopping (om än ganska turistigt och dyrt). Restaurangerna är många, folk är trevliga. Det finns mycket att hitta på och se i närheten och det går varje dag badbåtar till fina stränder i närheten.

Här kommer en liten resumé

Dag 1. Resan gick bra, men huh vad vi var trötta när vi kom fram! Efter en tidig morgon, flygresa och en timmes bussfärd från Preveza flygplats var vi äntligen framme! Hotellet var trevligt och personalen likaså. Dock saknades pentry, det fanns bara kylskåp och två glas. Som tur var fick vi en vattenkokare och mugg så att Christian kunde koka kaffe. Från hotellets balkong ser vi en gata med en del trafik, hus och berg. Vi var trötta efter resan men efter att ha packat upp gick vi ner till stan och såg oss omkring i de små gränderna, butikerna och hamnpromenaden. Vi var hungriga och åt en pizza på Oscar´s Pizza. Det är nog den godaste pizza jag någonsin ätit! Tillbaka på hotellet så satt vi på balkongen och läste och tog det lugnt. Det kom dessutom ett ösregn! Tänkte att, oj, ska det vara så här hela veckan.. men tack och lov klarnade det upp framåt.

Här är hotellrummet med balkong:

335

Dag 2. Frukost på Green Bakery. Oj vilket bröd! Här köpte vi allt vårt bröd resten av veckan. Billigt var det också, 7 kr för en nybakad limpa. Första dagen gick vi runt i Parga, i de små gränderna och nere vid hamnen och tittade i de små butikerna. Så vacker omgivning med staden, bergen, natur, växtlighet och det turkosa havet! Vi gick bort längs hamnen och satte oss på ett fik där vi åt varsin stooor glass. På eftermiddagen gick vi ner till den lilla stranden i Parga, en klapperstensstrand med blått vatten. På en bra på vägen tillbaka till hotellet drack Christian en drink, jag en cola, och vi åt varsin toast. Efter en dusch skulle vi gå och ta det lilla turisttåget till Ali Pashas fästning som man såg en bra bit upp på ett berg nerifrån staden. Det lilla tåget tuffade på och utsikten från fästningen var fantastisk och en guide berättade en hel del om historien bakom fästningen. Tyvärr var det lite mulet så utsikten var begränsad. När vi kom tillbaka till Parga gick vi och åt på en restaurang som hette Villa Rossa och som låg precis vid stranden.

En av Pargas alla små små gränder..

348

Parga från hamnen:
356

Mums vilken glass!

363

Parga by night!
462

Längst uppe på berget syns Ali Pashas fästning dit vi åkte med turisttåget:

414

Utsikt från fästningen:
450439

Dag 3. Denna dag åt vi en härlig frukost på balkongen och skulle sedan ta badbåt till Lichnos Beach, 20 minuters båtresa bort. På båten träffade vi på ett annat svenskt par ,Mine och Rickard, och det slutade med att vi hamnade bredvid varandra på stranden och pratade och hade trevligt. Vi gick sedan och åt lunch på en Taverna i närheten. Vilken underbar strand! Nästan folktomt och så vackert! På kvällen åt vi på en kinarestaurang, vi ville prova kinamat i utlandet, haha. Vi blev helt förvirrade när servitrisen som lätt skulle vunnit en Ugly Betty-lookalike-tävling kommer ut med två ångvarma handdukar och säger när jag frågar vad det är "It´s for your hands". Vi skrattade så vi höll på att dö, för vi kände oss så bortkomna och okunniga. Men jag har varit mycket utomlands och på många restauranger, men jag har aldrig varit med om detta innan!  På kvällen gick vi till "Blue Bar" som Mine och RIckard rekommenderat. De hade jättegoda drinkar, men jag fick hålla mig till de alkoholfria som hette "Pochahontas" och "Pokemon" och sånt kul :) En svensk tjej jobbade på denna bar så det var lätt att göra sig förstådd kring varför jag ville ha alkoholfritt. Innan vi skulle gå kom en av bartenderna fram med varsin shot till oss, och min sa han var "Very Very strong, specially for you".. Det var sprite med något färgämne i bara, haha. På baren träffade vi en galen norrman och hans flickvän som vi pratade en del med.

Underbara Lichnos Beach
512

513

11250-165
En "Pochahontas" till mig!
587

Dag 4. Denna dag var det dags för en mer långfärda utflykt! Vi åkte med båten Captain Hook till ön Paxos. På vägen dit åkte vi förbi ön Antipaxos där de stannade vid blå grottor, där havet var så klart och turkost så man häpnade. Tydligen har filmen Den blå lagunen spelats in här. här fick man bada från båten, vilket vi såklart gjorde. På vägen till Paxos åkte vi förbi mycket vackra bergsformationer. I Paxos fick vi tre timmar i byn Gaios. Vi åt lunch (jag åt en grekisk sallad) och så gick vi runt och tittade i den lilla byn. På vägen hem med båten hamnade vi i ett riktigt otäckt åskväder. De beordrade alla turister ombord att gå in i båten och det bara ösregnade och åskade och blixtrade.. Det var riktigt obehagligt. På kvällen åt vi middag och gick hem till hotellet tidigt, jag kände mig så trött, så trött!

Det var här vi fick bada från båten!
618

612

622
Gaios stad, Paxos
730
En bild tagen i lilla Gaios jag tyckte blev ganska rolig och grekisk.. en blå ytterdörr.. med färgburken utanför!
739

Dag 5: Denna dag utforskade vi omgivningarna runt Parga. Vi gick upp till en borg ovanför staden där det var fantastisk utsikt. Där uppe åt vi en lätt lunch på ett café med en väldigt trevlig servitris som vi pratade med en del. Jag åt en club sandwich och Christian en tonfiskbaguette. Vi gick sedan längs en lång, lång trappa till stranden Valtos Beach där vi badade och solade en bra stund. Sedan påbörjade vi klättringen uppåt. Vi stannade på en restaurang med utsikt rakt över Valtos Beach. Otroligt vackert! På kvällen var vi och åt på en restaurang som hette Ostria tillsammans med Mine och RIckard och det blev även ett par drinkar på Blue Bar.

Är inte detta vad man kännetecknar med Grekland så säg?
839

På väg mot Borgen..
768

Borgen ovanför staden, där det fanns ett litet café. Här stannade vi på vägen till stranden och kollade in borgen. Här dricker Christian färskpressad bananjuice!

817

824

Christian med en öl efter en dag på Valtos Beach
833

Dag 6. En väldigt lugn dag, vi kände oss otroligt trötta och utmattade! Vi tog badbåten till Lichnos där vi mötte upp Mine och Rickard och vi åt lunch på en Taverna. Efter en dag på stranden kände vi oss väldigt utmattade, trötta och nästan sjuka. Vi skulle följt med Mine och Rickard ut och äta men vi stannade på hotellets balkong och vi gick och hämtade oss lite take away som vi åt där. Vi var väldigt rädda att vi skulle vara på väg att bli sjuka, men som tur var blev vi inte det. VI hade nog bara fått för mycket intryck och för mycket sol!

Dag 7: Jag och Christian hyrde en scoter denna sista dag och såg oss omkring i omgivningarna. Vilken scontertur vi hade! Vi såg den grekiska landsbygden, massa vackra berg, små orörda vikar, små byar.. Vi åkte rakt ut på landsbygden, såg stora olivlundar och hamnade till stlut på Karavostasi strand där det fanns ett hotell som man kunde åka linbana upp till. Det var mycket vågor och klart, turkost vatten. Vi badade och åt varsin nektarin som vi köpt i staden Sivota. I Sivota åt vi lunch, kalvkött och potatis. Vi var även uppe i den lilla byn Perdika och stannade till på en utsiktsplats. Men efter Perdika var vi nära att åka fel och åka ut på Highway! På de mindre vägarna vi åkte var det nästan ingen trafik alls.

Och vad coola vi var i våra hjälmar, haha.. Vi såg bara ett par andra turister som hade hjälm, i övrigt kör alla andra utan.

Under färden tillbaka till Parga stannade vi i den lilla lilla byn Agia. Vilken liten by! Verkliga grekiska landsbygden! Vi såg en gammal man, gamla hus och en kvinna med en åsna och säd på ryggen. Vi stannade och fikade och pratade med en snäll dam på restaurangen som sa att Agia var väldigt lugnt och nästan tomt på turister. Vi köpte helt sagolika bakelser och varsin dricka och njöt av den fenomenala utsikten!

Denna sista kväll var vi ute och åt på en riktigt fin restaurang med Mine och Rickard. Jag åt pasta med champinjoner och kyckling, en rätt som var helt underbar! Sedan gick vill BlueBar och satt och snackade och hade roligt. Både Christian och Rickard blev väldigt yra i mössan...

Vi åkte från parga, till Perdika och Sivota. Sedan tillbaka och ner till havet och Karovastasi beach, sedan stannade vi i Agia på vägen hem.
762

Vackra, slingrande vägar och underbar utsikt

860

892

Vackra Agia!

890

Dag 8. Då var det dags för hemfärd. Vid kl 11.40 kom bussen och hämtade oss. Vid kl 21.30 var vi hemma i Sverige. Det var en lång dag, men vi var på gott humör efter en underbar resa. Vi hade från mannen på hotellet fått citroner som växte i deras trädgård, och både vi och Mine & Rickard undrade om vi skulle få dem igenom säkerhetskontrollen. Vi pratade med en vingrepresentant och hon trodde INTE det eftersom de har vätska inuti sig. Men hallå!! Men det gick bra, men de undrade vad Christians snus var för något...

Vi hade en underbar semester med lugna stunder på balkongen, bra böcker, schack, god mat och gott sällskap! VI hade ett svalbo på vår balkong och vi tittade på svalorna som flög och matade sina ungar stup i kvarten. Över 500 bilder tog vi, behöver jag säga att vi inte kommer kunna framkalla alla.. Att vi dessutom hittade ett par vänner som vi fortfarande håller kontakten med är verkligen en stor bonus! Förhoppningsvis ska vi ses igen redan i sommar.
Har dock valt att inte lägga ut några bilder här där de är med, har ju inte frågat om lov.

Sedan vi kom hem har vi varit på 25-årsfest hos Christians syster och 30-årsfest hos CHristians bror. Jag har hunnit scrappa ett par alster som ska in till en DT-tävling. Jag njuter av vädret även om jag nästan kan tycka att det blir FÖR varmt i solen ibland.. Och så har jag köpt lite nya mammakläder, kommer inte i mina vanliga kläder längre. Om två veckor ska vi på stora ultraljudet.

Ja, för er som inte vet det, så är jag gravid alltså! Är i vecka 17 nu!