Frejas infektion

Har ju nedan skrivit om förlossningen och tänkte här berätta om det som hände dagarna efter för den som är intresserad..

30 november - Freja 2 dagar

Idag skrevs jag ut från förlossningen, det fanns inte längre några medicinska hinder för mig utan jag flyttades över till BB. Här fanns det ingen möjlighet för Christian att bo kvar utan han fick sova hemma. Min första ensamma natt med Freja blev inte speciellt bra.. Hon bara skrek och var så orolig, det är svårt att förklara. Men trots att hon ätit, fått ny blöja, fast jag gick runt med henne och försökte söva henne så var hon bara .. orolig. Hon kunde inte komma till ro. Vid 2-tiden på natten ringde jag på personalen och frågade vad jag skulle göra. Jag kände mig som en usel mamma. Kvinnan som kom in erbjöd sig då att de kunde ta ut henne till personalen ett tag för att se om de kunde lugna henne, och så fick jag chansen att sova ett par timmar. Det tog emot, men samtidigt så valde jag att gå med på det. Jag kände mig verkligen så USEL, efter två dagar kan jag själv inte ta hand om min dotter.. Samtidigt kändes någonting fel, med tanke på att så små barn oftast blir nöjda om de får vad jag försökt ge henne.


Vid klockan sex på morgonen kom barnmorskan in till mig igen och sa att en barnläkare var på väg eftersom de inte heller fått ro på Freja, trots att de bland annat gett henne mjölkersättning ifall det var så att min mjölk inte räckt åt henne. De hade upptäckt att hon hade en svag blå ton kring läpparna, vilket de såg som ett tydligt varningstecken, då det är vanligt att sjukdomar etc visar sig på barnet under andra dygnet. Jag blev såklart väldigt orolig men kände att jag ville att läkaren skulle titta på henne innan jag ringde till Christian. Läkaren kom och han tittade på henne och tog prover som vi fick vänta på att få svar på någon timme. Men han ansåg att alla tecken tydde på infektion och att det var viktigt att sätta in behandling så snart som möjligt. Med tanke på att vi upptäckt det så tidigt så är det ingen fara, men att det KAN utvecklas till blodförgiftning om man inte sätter in behandling i tid. Vår lilla Freja skulle därmed få flytta ner till avdelning 15, Neo-avdelningen för prematurbarn och nyfödda sjuka barn. Det beslutades att jag skulle gå ner med henne dit direkt så att hon kunde få sin första antibiotika. Med gråten i halsen så får jag gå ner med henne till avdelningen. Att se henne ligga där och att de sätter in en kanyl i handen på henne.. Det var helt fruktansvärt. Att dessutom behöva lämna henne helt i andra människors vård kändes också jobbigt, även om jag fick komma ner dit och amma och vara där så mycket jag ville. Det kändes ändå så tungt. Tårarna bara rann. Christian kom så snart han bara kunde efter att jag ringt.


Provsvaren kom och hennes sänka var kraftigt förhöjd. Den ska egentligen vara under 8 och hennes var 52. Såklart blev vi jätteoroliga, även om vi ändå kände oss trygga på så sätt att infektionen upptäckts så tidigt.

Vi satt hos henne på dagen i ett familjerum och sedan på kvällen när Christian åkt hem och jag var på BB fick jag gå ner och mata när det var dags för Freja att äta. Kändes så tomt och konstigt att somna utan sin lilla dotter bredvid sig..


  

2 december - Freja 4 dagar

Idag fick jag flytta ner till Neo-avdelningen för att få vara och bo med Freja i ett familjerum där nere! Känns jätteskönt för oss att få vara nära vår dotter igen. Personalen på Neo-avdelningen är så trevliga och hjälpsamma och får oss hela tiden att känna oss mindre oroliga.

  

3 december - Freja 5 dagar

Hon är så underbart fin och vacker vår dotter! Samtidigt som jag knappt inte kan slita blicken från henne så längtar jag ut i verkligheten nu, och framför allt HEM! Jag förstår ju att även om det kommer bli en omtumlande tid så känns det som att vi gått igenom så mycket redan att vi kan klara av det mesta!

Vi har ett stort och fantastiskt stöd här på Neoavdelningen men nu vill jag hem och umgås som en familj! Börjar misströsta också när Freja gång på gång måste sondmatas för att hon helt enkelt är för trött för att äta. Personalen säger att det kommer att vända, att hon är trött pga infektionen. Idag har vi fått veta att hennes sänka är nere på 17, vilket är en stor förbättring mot hennes ursprungliga 52, även om den ska ner under 8. De har fått preliminära resultatet från testerna de tagit på henne som visar på en streptokockbakterie. Exakt sort av bakterie vet vi först senare, liksom hur länge vi behöver ge henne medicin, men de konstaterade att behandlingen vi nu gör är den korrekta. Känns skönt.


Har haft en gråtmild dag annars, har svårt att veta varför, är väl alla hormoner i kroppen.


Amningen går bra när hon är pigg och med tanke på alla man hört som haft så jobbigt med amningen så känner jag en stor tacksamhet för att det går bra (än så länge). Det är ju bara att hoppas att mjölken räcker. Jag börjar få in tekniken och mjölk finns än så länge i överflöd. Att det gått så bra med amningen tror jag handlar om att jag varit kvar ett par dagar extra på sjukhuset, jag har verkligen fått mycket hjälp från personalen här.


För att få mig att få tillbaka lite krafter ska jag och Christian åka iväg ett par timmar imorgon mellan amningarna. Jag behöver verkligen se en annan miljö! Dessutom behöver vi köpa lite kläder till tjejen, hon är för liten för storlek 56, som det mesta vi har köpt har i storlek. Hon behöver kläder i storlek 50, vår lilla tjej!


4 december - Freja 6 dagar gammal

Snart en vecka sedan vår lilla gullhöna föddes. Konstigt att det går så snabbt, samtidigt som det känns som att världen snurrar långsammare innanför dessa väggar.


I natt har amningen fungerat superbra, inte ett enda mål mat via sonden! Det känns så underbart att vändningen kom! Nu gäller det bara att hålla i! Lilltjejen är vaken lite efter amning så nu och idag på morgonen låg hon bredvid mig och tittade på mig med sina stora ögon och grejade med sina små fingrar i sitt ansikte. Hon är så fantastiskt fin!!


Läkaren konstaterade vid ronden att det inte finns några medicinska hinder utan att Freja får åka hem när maten fungerar och att vi då får komma till sjukhuset och ge penicillin två gånger per dag. Vi fick också veta att vi får ut tillfällig föräldrapenning under den tiden hon varit på sjukhus. Christian får en vecka och jag får under hela sjukvårdstiden. Det är ju väldigt bra att Christian får sina 10 pappadagar utöver detta, så vi får tid att anpassa oss hemma också.

Frejas vikt har vänt också, nu går hon upp som hon ska. Dock är hon lite kall och får ha en extrafilt.

  

5 december - Freja 7 dagar gammal

Freja är idag en vecka gammal! Vi fick idag åka hem från sjukhuset och det kändes så fantastiskt skönt att komma tillbaka till verkligheten. Skönt att vikten går uppåt och att Freja äter som hon ska!  Känns konstigt att allt annat har rullat på utanför, medan jag varit innanför sjukhusets fyra väggar. Känns som en lång vecka eftersom så otroligt mycket har hänt.. Känns spännande, nervöst och otroligt härligt att vara hemma äntligen. Freja somnade så gott i sin vagga och så satt Christian och spelade gitarr vid hennes vagga och vi sjöng för henne. Hon gillar verkligen gitarren men också sång. Vi åkte tillbaka till sjukhuset vid åtta på kvällen för att ge Freja sin antibiotika.


Kommentarer:
Postat av: FruGrip

Ja jag vet hur jobbigt det där är. Sandra var ju jättesjuk när hon föddes så jag känner i gen mig när jag läser det du varit med om. Kan du ringa mig när du har tid. Har en viktigt grej o fråga dig om. 0113702094, förstår om du inte orkar men ring är du jättesnäll när du har tid.
Kram Cissi

Postat av: Anna

Usch vad jobbig första tid. Även om min lilla plutta är prematur så mådde hon ju bra även om hon var liten.

Vinterkramen Anna

2007-12-14 @ 13:47:54
URL: http://annastenman.blogg.se
Postat av: Camilla

Precis dett hände min stora flicka när hon föddes.Infektion som visade sig vara streptokoker bakterier och sepsis,blodförgiftning.Jättehög sänka.Så vi låg på noe i en vecka där hon fick sondmatas och ta en massa prover.fruktansvärt jobbigt för både oss och henne såklart.Vi fick sen gå på extra kontroller och äveb ett
ekg prov när hon var runt året.
Fick vid en efterkontroll när hon var 2 år veta att anledningen till att hon fick denna infektion var på grund av att jag bär på en bakterie som kallas GBS,en viss procent av alla kvinnor bär på den.
Så när jag väntade Emelie fick jag specialdropp under förlossningen för att inte hon skulle få samma sak.

Vill du läsa mera om GBS så kan jag leta fram artikeln om du vill Malin

Underbart söt dotter!!Och så mycket härligt hår hon har

Kram

2007-12-15 @ 12:53:35
URL: http://www.camillasscraprum.wordpress.com
Postat av: HelenaK

Oj, stackars lilla Freja! Låter som ni hade en jobbig tid. Vad bra att hon har blivit bättre och att ni har fått åka hem! Grattis till lilla underverket! Hon är hemskt söt!

julkramar


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits