Malins måbra-recept


Jag ska må bättre.

Jag måste ha en handlingsplan, annars går jag under. Ofta går jag under ett tag, liksom känner av bottnen med tårna för att sedan ta spjärn och ta mig uppåt igen.
När jag är frisk från min ihärdiga sjukdom ska jag ha en underbar höst. Jag ska självklart fortsätta att söka jobb, och göra andra viktiga saker men jag ska framför allt:

* njuta av hösten. Njuta av allt som händer i naturen. Gå långa promenader. Titta på löv, äpplen och frukt.
* jag ska ta hand om mig själv. Ta en halvtimme efter jobbet, när jag kommer till Norrköping då och då, sätta mig på ett café med en varm choklad, en bra bok och bara vara, för att jag vill. Ta ett långt bad.
* Jag ska ta hand om mina vänner. Fika, bjuda på middag, umgås, skicka en hälsning bara för att.
* jag ska ta hand om christians och min relation. Vi får inte fastna i vardagstristessen, då går vi under. Vi måste göra det där lilla tillsammans, det där vardagliga som gör att relationen klarar sig. En mysig tv-kväll, en promenad, en tur till ett café, bara åka en sväng med bilen, gå på bio, träffa vänner.. ja vad som helst, bara vi GÖR något
* jag ska engagera mig ideellt i Röda Korset för att jag vet att jag skulle må bra av det.
* Jag ska ta hand om mitt hem. Rensa, röja, städa. Vet att jag gillar det bättre när det är så, trivs bättre, blir lugnare. Och så ska jag laga mer mat, baka bröd, göra muffins, fylla frysen med gott. Jag vet att jag slappnar av, att jag tycker att det är roligt att leta recept och laga god mat.
* Och så ska jag scrappa, för då mår jag bra.

Kontentan är att jag måste bli bättre att ta vara på ögonblicken, livet, just här och just nu. Gör jag det så löser sig det andra också. Hoppas jag.


pssst.... Har fyra nya LO:s med, ska bara fota dem och lägga in dem först..

Kommentarer:
Postat av: Jenny Li

Kom på en sak som varit mycket helande för mig - har du hört talas om Julia Cameron och hennes bok "The artist's way" (Öka din kreativitet på svenska, men översättningen är gräsligt usel, så den vill jag knappt rekommendera... annat än i nödfall)? Den handlar om en massa saker, men hon använder ett väldigt bra verktyg som heter morgonsidor. Stig upp en halvtimme tidigare på morgonen, sätt dig i lugn och ro, och så skriver du det som ploppar upp i huvudet. Tänk inte, bara skriv ner det som kommer när du försöker låta bli att tänka. För mig (och många andra, det är en väldigt populär bok det där!) har det funkat som en slags... mental och känslomässig "sotning", man rensar kanalerna helt enkelt, så att de normala och sunda flödena kan komma igång igen. Det handlar om att lösa kreativ blockering, men min erfarenhet är att det löser det mesta... av det inre i alla fall.

Hon har fler idéer, men det är lite långt att skriva om här - men boken säljs ganska ofta på Tradera, se om du kan hitta den där om du är intresserad av att veta mer vetja!

Postat av: Anna

Vad skönt att läsa att du mår bättre nu från lunginflammationen, nu är det bara själen som ska läka också.

Bara gör något av skaerna du har skrivit varje vecka så ska du se att det går vägen. Ta och boka upp en dag i veckan för fika, en annan dag för scrapping övriga dagar tar du som dom kommer med det andra du har skrivit.

Kramen Anna

2006-09-04 @ 19:52:40
URL: http://annastenman.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Vilket bra "recept". Det ska jag försöka ta efter. Vad skönt att hära att du är på bättringsvägen. Kram

2006-09-05 @ 19:42:00
URL: http://ellisonscrap.blogspot.com
Postat av: Zarah

Bra handlingsplan - den ska jag snatta lite ifrån.

Tack för inlägget, raring - det värmer!

2006-09-06 @ 09:10:10
URL: http://zarischka.blogspot.com/

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits