Spännande saker som händer!

Det är så otrolig spännande det som händer just nu!

Jag har mått dåligt ett tag nu mycket på grund av att min farfar gick bort . Han lämnade kvar så många frågor eftersom han aldrig velat prata om sin bakgrund och om sitt liv innan han kom till Sverige. Han föddes 1921 i turkiet. Den delen av turkiet blev sedan en del av armenien och de flesta armenier från Turkiet blev förföljda.
Han var tvungen att gå med i ryska armén under andra världskriget och hamnade i arbetsläger i Norge. Han lyckades sedan fly till Sverige. Han har aldrig varit tillbaka i sitt hemland och aldrig haft någon kontakt med någon, med risk för att klassas som desertör. Han har aldrig berättat speciellt mycket från sin liv innan han kom till Sverige, inte ens för min farmor, men man har märkt att han har varit ångestfylld på många sätt, han har upplevt många fruktansvärda saker.

Innan farfar dog har jag försökt prata med honom om hans liv innan, men han har bara gett ytliga svar. Nu när han är borta är det så många frågor som jag inte har svar på, jag vet inte ens vad hans mamma hette, eller någonting. När dödsboet skulle upptecknas kom ett personbevis på min farfar och vi fick då veta hans födelseort, Uluchanli. Denna ort verkar dock inte finnas kvar, den finns inte på internet och inte i någon kartbok.

Så jag började istället leta efter vårt efternamn på internet, vilket iofs inte är första gången. Hittade ett par mailadresser och mailade till några, och av en forskare i Tyskland med samma efternamn som jag, fick jag svar direkt! :

"Dear Malin,
You are right, you name is typical for sowiet people and very typical
for people from Armenian Azeri. But your grandfather could be a
Azerbaijanis from Armenia. But the word aserbaijanis as nationailty
used
since 1937. Before all azerbaijanis from this regions called by russian
as turkish, tatar or some another.
The willage of your grandfather is in Armenia and it was renamed by
Armenian nationalists. All people from this region displaced into
Azerbaijan during the war between Armenia and Azerbaijan. They are
mostly in Baku.
You can find your relatives in Azerbaijanian website. When I go the
nächst time to Baku/Azerbaijan I will ask people/ refugees from Armenia
about Uluchanli. I know something you will hear from me.
By thy way I come from Azerbaijan but from Northern part. Perhaps my
grandparents displaced from Armenia too. I don't know. My relatives
lives in Baku now.

My best wishes
Dr Magsud Masimov"


Det är så häftigt! Han hjälper mig alltså, och nu har vi tät emailkontakt jag och den här mannen. Tänk vad internet kan göra!

Det är klart att det hade varit lättare på många sätt att fråga farfar om sådana här saker, men han ville inte prata om sådant, han var en väldigt innesluten och speciell person. Hur han var som liten kommer vi aldrig få veta, men livet kan inte ha varit så lätt i 20-talets Ryssland, så lite kan man ju föreställa sig i alla fall. Men jag vill veta vart han föddes, och kanske till och med, om jag har förbaskad tur, hitta släktingar! Jag skulle vilja åka dit. Hitta mina rötter.


Kommentarer:
Postat av: Jenny

Wow vad skoj att du kanske hittar dina rötter och jag instämmer i att internet kan hjälpa till med mycket.
Vet du vad, har läst din blogg ett tag men inte funderat särskilt mycket på vem du är som skriver så idag när du skrev ditt efternamn gick det upp ett ljus. Du har ju gått i samma klass som min lillebror Erik (Kirre) eller hur?! Jag heter Jenny och gick i en parallellklass till Maria. Världen är bra liten och internet är som sagt rätt häftigt.
/Nenny

Postat av: Eva-Lena

Roligt för dig att du hittar någon som vill hjälpa dig.

Ha det gott.
Kram Eva-Lena

2006-05-03 @ 08:52:45
URL: http://www.evalena.blogg.se
Postat av: Ellinor

Tack för den goa kommentaren i min blogg! Ja jag sökte in till Linköping/Norrköping. Det var mitt första val. Sen om jag kommer in eller ej är ju en annan femma!
Lycka till med efterforskningen om din farfars bakgrund!

2006-05-03 @ 21:38:27
URL: http://ellisonscrap.blogspot.com
Postat av: Zarah

Jodå - det är den Sara. :)

Maila mig på a.3d.tattoo at gmail.com så får du numret. :)

2006-05-04 @ 13:17:02
URL: http://zarischka.blogspot.com/
Postat av: Moma

Vad roligt att du får hjälp att hitta mer om dina rötter!

Tänk vad märkilgt... Min morfar blev bortförd av ryska armén under andra världskriget i Ungern. Vi trodde i månaga år att han kanske till och med fanns i livet men kanske satt i något ryskt arbetsläger. För några år sedan släppte ryssland information som vi hittade via internet och fick veta att min morfar gått bort ganska snart efter att han blev tillfångatagen. Så visst kan man hitta mycket via internet! Lycka till, hoppas att du hittar det du söker!

2006-05-21 @ 22:11:21
URL: http://monma.blogspot.com/
Postat av: Azeri Soldier

Det är allt gaymenians fel vi kommer att krossa dom dom kommer inte finnas kvar Azerier o Turkar 4 life

2007-06-11 @ 13:43:50

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits